Murtad dalam Islam
Murtad dalam Islam (Bahasa Arab:ارتداد, irtidād atau ridda) umumnya ditakrifkan dalam Islam sebagai penolakan dalam kata atau perbuatan bekas agama mereka (murtad) oleh orang yang terdahulu pengikut Islam. beasiswa Islam berbeza pada hukuman duniawi untuk murtad, bermula dari kematian tidak ada hukuman sama sekali.[1]
Banyak mazhab undang-undang Islam Sunah Waljamaah abad pertengahan menyatakan bahawa kemurtadan oleh seorang lelaki Muslim ialah diancam dengan hukuman mati, hanya berbeza pada sama ada untuk menghukum mati murtad selanjutnya atau memberikan yang murtad itu peluang untuk bertaubat dan dengan demikian mengelakkan hukuman. Mereka juga berbeza pada hukuman dari perempuan murtad: mati atau penjara sampai pertobatan[2], penilaian ini masih diterima pakai oleh pelampau Islam Cendekiawan hari ini.
Abu-Hanifah dan para pengikutnya seperti ahli undang-undang Sarakhsimenolak hukuman mati bagi perempuan[3] menyokong penjara bagi mereka sampai kembali memeluk Islam. Empat mazhab Sunah Ealjamaah utama dari syariat Islam membezakan antara kemurtadan yang berbahaya dan kemurtadan berbahaya (juga dikenali sebagai kemurtadan besar dan kecil) dalam menerima pertobatan.[4]
Menurut Wael Hallaq undang-undang murtad tidak berasal dari Al-Quran,[5]dan umat Islam Al-Quran Sahaja tidak menyokong hukuman kemurtadan, banyak dari mereka secara terbuka mengutuk bergantung pada ayat-ayat dari Quran yang menyokong kehendak bebas.[6] Selain umat Islam Al-Quran Sahaja, ulama yang menentang hukuman apapun untuk murtad termasuk, Gamal Al-Banna[7][8], Taha Jabir Alalwani[9], and Shabir Ally[10].
Yang lain percaya bahawa hukuman mati hanya boleh dilaksanakan dalam kes-kes tertentu atau saat kemurtadan yang dibarengi dengan usaha untuk "membahayakan" masyarakat Muslim atau bahawa hukuman tidak hukuman mati termasuk,[11][12][13] Ahmad Shafaat,[14] Jamal Badawi,[4] Yusuf Estes,[15]Javed Ahmad Ghamidi,[16] and Malikijurist Abu al-Walid al-Baji.
Namun, Zakir Naik menyatakan bahawa jika bekas Muslim berbicara menentang Islam, maka yang dianggap sebagai pengkhianatan dan dihukum mati di negara yang diperintah oleh undang-undang Islam, ia juga menyatakan bahawa ia tidak tidak tahu dari setiap negara yang diperintah oleh undang-undang Islam 100%.[17][18][19], pandangan yang dipegang oleh lain ulama Islam sezaman seperti Bilal Philips[20],dan Yusuf al-Qaradawi[21], yang kedua mengurangkan hukuman penjara sampai pertobatan dalam kes murtad yang tidak mengisytiharkan kemurtadan[22], sedangkan penilaian ekstrimis yang masih banyak diadopsi penyokong kematian untuk setiap-bekas Muslim, misalnya, SheikMuhammad Al-Munajid pemilik, penulis dan pentadbir untuk laman penyokong Islam-qa.com popular bahawa penghakiman yang menyatakan bahawa meninggalkan mereka hidup "dapat mendorong orang lain untuk meninggalkan kebenaran".[23]
Banyak Pembaharuan MuslimSezaman, seperti Cendekiawan Al-Quran Sahaja seperti Ahmed Subhy Mansour,[24] Edip Yuksel,[25] danMohammed Shahrour[26] have suffered from accusations of apostasy and demands to execute them, issued by extremist Islamic clerics such as Mahmoud Ashur, Mustafa Al-Shak'a, Mohammed Ra'fat Othman and Yusif Al-Badri.[27][28][29]
Beberapa contoh terbaru menonjol dari penulis dan aktivis dibunuh kerana tuntutan murtad termasuk Mahmoud Mohammed Taha,[30] Faraj Foda,[31]Rashad Khalifa, Ghorban Tourani,Necati Aydin, Uğur Yüksel, dan pemenang hadiah Nobel Mesir Najib Mahfouz tercedera dalam percubaan pembunuhan, melumpuhkan dia sampai kematiannya pada tahun 2006.[32]
Kes Abdul Rahman, seorang Afghanistan yang bertukar agama dari Islam ke Kristian mencetuskan perdebatan tentang masalah ini. Sementara dia awalnya menghadapi hukuman mati, dia akhirnya dibebaskan kerana dia dianggap tidak layak untuk diadili.[33]
Al-Quran
Al-Quran menyatakan bahawa Tuhan(dalam bahasa Arab, Allah) membenci kemurtadan, dengan hukuman berat yang akan dikenakan di akhirat, tetapi tidak menyebutkan secara jelas hukuman duniawi untuk murtad. Kecuali 16:106-109, ayat-ayat yang membahas murtad semua muncul di surah dikenalpasti sebagai Madinah, iaitu, mereka termasuk dalam tempoh ketika negara Islam telah ditubuhkan, sedangkan beberapa sarjana Islam tradisional berfikir bahawa nabi yang diperlukan lebih banyak masa dan/atau kuasa untuk menetapkan kematian sebagai hukuman murtad.
Juga harus ingat bahawa menurut beberapa Muslim terdapat banyak ayat-ayat Al-Quran yang boleh disimpulkan bahawa murtad bukan merupakan tindak modal.[34]
Hadis Sunah Waljamaah
Beberapa Sunni Hadis s sanksi hukuman mati untuk murtad. contoh-contoh dari ayat-ayat tersebut dalamSahih al-Bukhari termasuk Sahih Bukhari, 9:83:17, Sahih Bukhari,4:52:260, Sahih Bukhari, 9:84:57,Sahih Bukhari, 9:84:58 dan Sahih Bukhari, 9:89:271.
Dua hadis yang paling masyhur yang biasanya dikutip oleh ulama Islam ortodoks untuk menyokong hukuman mati bagi murtad adalah:
- "Rasul Allah berkata," Darah seorang muslim yang mengaku bahawa tidak ada yang berhak disembah selain Allah dan bahawa aku Nya Rasul, tidak boleh ditumpahkan melainkan dalam tiga kes: Dalam Qisas bagi pembunuhan, orang berkahwin yang melakukan hubungan seksual haram dan orang yang beralih dari Islam (murtad) dan meninggalkan Muslim."Sahih Bukhari, 9:83:17
- "Sesiapa mengubah agamanya (Islam), maka bunuhlah dia"Sahih Bukhari, 9:84:57
Hadis Syiah
Beberapa Hadis Syiah juga sanksi hukuman mati untuk murtad, misalnya, salah satu Imam Syiah telah ditanya tentang seorang muslim yang telah menjadi Kristian, dia menjawab "dia harus dibunuh tidak disebut untuk bertaubat", dan ketika ditanya tentang seorang Kristian memeluk Islam kemudian menukar kembali ke agama Kristian, dia menjawab "dia harus diberi peluang untuk bertaubat, jika tidak dibunuh" (Al-Kafi 7: 257 | 10), (Men la Yahthuruh Al-Faqeeh (Siapa yang Ulama Islam tidak menghadiri) 3:91 | 341), dan (Tahtheeb Al-Ahkam (Perbaikan Peraturan) 10:140|554).[35]
Imam Besar Yousef Saanei
Tokoh Imam Besar Yousef Saaneimenyatakan bahawa mereka adalah 2 pandangan tentang sifat dari hukuman satu kemurtadan adalah bahawa ia adalah hukuman diresepkan dan yang lain adalah bahawa ia adalah hukuman yang mengikut budi bicara.[36] Dia menyatakan bahawa hukuman discretionary harus mengalami keadaan tertentu seperti situasi individu atau jika hukuman akan menjadi manfaat apapun kepada masyarakat. Berkenaan dengan pandangan bahawa itu adalah sebahagian daripada Hudud ia menyatakan, "Bahkan jika kita menempatkan mereka dalam kategori hukuman yang ditentukan (Hudud), berdasarkan pandangan Mirzaye Qomi, pentadbiran hukuman tersebut sangat terbatas pada waktu kehadiran dan memerintah para Imam Suci (PBUT), dan mereka masih tidak akan berlaku, dan sekali lagi kami tidak mempunyai pilihan lain kecuali hukuman yang mengikut budi bicara".[37]
Ia percaya bahawa hukuman hanya boleh dilakukan dengan percubaan yang tepat menyatakan bahawa, "adalah haram dan tidak dibenarkan untuk membunuh mereka (murtad yang belum diajukan ke mahkamah), dan pembunuh layak pembalasan kerana jika tidak maka akan menyebabkan anarki yang akan merosakkan masyarakat Muslim."
Ayatollah Saanei, juga membezakan antara murtad yang meninggalkan kerana propaganda dan tindakan sesat dari beberapa Muslim yang dipercayai tidak patut dihukum, dan mereka yang terlibat dalam tindak penodaan terhadap Islam yang ia percaya adalah pantas untuk dihukum.[38]
Comments
Post a Comment