TEMA 3: Kemajuan & Pembangunan
1.
“Pembaharuan
yang dilakukan semasa pemerintahan
Maharaja Meiji meletakkan asas bagi kemajuan dalam sektor perindustrian di
Jepun.”
Nilaikan
pernyataan ini.
Pengenalan
Latar belakang Jepun : sebuah negara
yang mengamalkan dasar tutup pintu (sakoku) atau dasar pemencilan. Kedatangan
Komondor Matthew Perry dengan “kapal hitam” Angkatan laut Amerika Syarikat
berjaya mengubah dasar tutup pintu
Perubahan sistem pemerintahan Jepun :
melalui perjanjian Kanagawa (Konvensyen Kanagawa) Matthew Perry dengan angkatan
laut yang kuat dan berteknologi moden berjaya memaksa Jepun menerima kehadiran
kuasa Barat.
Pemerintahan Meiji : peralihan era keshogunan (yang mengamalkan
dasar feudal) kepada era Meiji. Bermulanya zaman Pemulihan Meiji atau zaman
pembaharuan Meiji. Membawa kesan positif di Jepun seperti mempercepat proses
pemulihan dan perindustrian di Jepun.
Isi
Pembaharuan semasa pemerintahan Meiji:
1. Dasar kerajaan Meiji
- kerajaan memberikan bantuan kepada pengusaha
persendirian
- bantuan
modal kepada pengusaha industri
- latihan
dan khidmat nasihat kepada pengusaha industri
- bengkel-bengkel
mengenai teknik perniagaan
- mendapatkan
khidmat pakar daripada luar negara untuk memodenkan perindustrian
2. Pembaharuan
dalam bidang ekonomi
a) sektor
pertanian berkembang pesat
- langkah tingkatkan pengeluaran hasil
pertanian
- hantar pelajar jurusan pertanian ke luar
negara
- import pakar pertanian
- import benih baru
- baja kimia digunakan secara intensif
- sistem pengairan dibaiki
- menggalakkan tanaman dagang seperti teh dan
sutera
b) dasar kewangan
yang teratur
- mata wang
diperkenalkan
- bank ditubuhkan (contoh: Mitsui-Ono Bank,
Bank Negara, Bank Pusat Jepun,
Bank Hypothec, Bank Perindustrian)
- akhir abad ke-19, 200 buah bank) telah
membantu pertumbuhan industri
3. Langkah
lain
-
kemajuan dalam pengangkutan
-
kemajuan telegraf
-
kemunculan pengusaha-pengusaha
baru
Kesimpulan
-
Peranan kerajaan amat penting
sebagai asas kepada kemajuan negara dalam semua bidang.
-
Maharaja Meiji dan pemimpin-pemimpin
Meiji memainkan peranan penting dalam meletakkan asas perkembangan sektor
perindustrian di Jepun.
-
Hingga kini Jepun menjadi negara
maju yang setanding dengan negara Barat.
- Sumbangan yang diketengahkan oleh Charles Louis Montesquieu melalui karya-karya beliau banyak membawa perubahan kepada landskap politik di Eropah pada abad ke-19. Bincangkan.
Pengenalan
Zaman Pencerahan (enlinghtenment)
(1650-1800 M) adalah satu gerakan intelektual yang berlaku di Eropah selepas
Renaisans dan Reformasi .
Enlightenment bererti Zaman Kesedaran
iaitu semangat kepercayaan dan pegangan manusia adalah kritikal dan berasaskan
sebab-musabab dan keadah-kaedah saintifik.
Zaman ini mewakili suatu gerakan menuju
masyarakat yang lebih terbuka, mengarah
untuk kebahagiaan individu, perlembagaan, toleransi, fikiran yang tidak
dikongkong dan suatu masyarakat yang bedasarkan undang-undang. Antara ahli-ahli
falsafah yang berpengaruh ialah Charles Louis Montesquieu (1689-1755)
Atau:
Latar belakang Charles Louis Montesquie,
dilahirkan di Chateau de la Brede, barat daya Perancis pada 18 Januari 1689.
Lulusan undang-undang dari Universiti Bordeaux dan Berjaya jadi peguam pada
1708. Beliau merupakan tokoh pemikir politik Perancis dan banyak memberi sumbangan
dan idea semasa Zaman Pencerahan. Pada tahun 1716, Montesquieu dilantik sbg
Presiden Parlimen Bordeaux menggantikan bapa saudaranya.
Idea beliau melalui buku yang terkenal
ialah Spirit of the Laws yang diterbitkan pada tahun 1748 telah membawa perubahan
yang besar kepada lanskap politik dunia pada abad ke 19.
Karya lain ialah The Considerations on
the Causes of the Grandeur and Decadence of the Romans (1734) dan Letters
Persanes (1721)
Isi
The Spirit of Laws mengetengahkan 2 idea utama iaitu pertama
bentuk kerajaan yang berbeza-beza mengikut iklim dan keadaan.
Contohnya despotisme (pemerintahan mutlak) hanya sesuai untuk
empayar yang besar dalam iklim panas dan demokrasi hanya akan berfungsi dalam
negara kota kecil.
Doktrin yang kedua ialah menentang
pemerintahan mutlak di Perancis iaitu pembahagian dan imbangan kuasa.Menurut
beliau pemerintahan mutlak menyekat kebebasan hak asasi rakyat.
Doktrin yang terkenal ialah
doktrin pembahagian kuasa . Menurut
beliau kuasa perlu dibahagikan antara raja, bangsawan, bandar dan gereja. Beliau
menegaskan perlu ada pemisahan antara pembentuk undang-undang /perundangan
(eksekutif), Pelaksana keputusan perwakilan rakyat (cabinet) dan penghukum / pelanggar undang-undang
/kehakiman (judiciary)
Bila ketiga-tiga jentera ini menjalankan
tugas secara berasingan, maka rakyat akan memiliki kebebasan.
Buku The
Consideration on the Causes of the Grandeur and Decadence of the Romans pula
memaparkan sejarah kebangkitan, kegemilangan dan kejatuan kerajaan Rom.
Beliau menyatakan dengan memahami
kegemilangan dan kejatuhan sesebuah
empayar, sesorang perlu memahami masyarakatnya terlebih dahulu dan boleh
dijadikan iktibar untuk sesebuah negara. Kemerosotan moral dalam anggota
masyarakat membawa kepada kejatuhan empayar Rom
Karya Letters
Persanes pula mengkritik masyarakat Perancis khususnya kerana kemerosotan moral
pada penghujung zaman pemerintahan Raja Louis XIV dan Louis XV.
Kesan kepada perubahan lanskap
politik eropah/dunia:-
Menamatkan pemerintahan mutlak di Perancis
apabila berlakunya Revolusi Perancis pada 1789.
Revolusi ini menamatkan pemerintahan
feudal dan digantikan pemerintahan yang mendokong kedaulatan rakyat (Prinsip
rakyat harus memerintah sendiri), kebebasan (kebebasan daripada kerajaan mutlak
termasuk penangkapan dan pemenjaraan yang tidak adil) dan persamaan (hak yang
sama kepada setiap individu dalam segala bidang.
Muncul pemerintah enlightened despot iaitu raja-raja memerintah dengan penuh
kesedaran dan mempraktikan undang-undang yang tegas.
Selain itu, berlakunya pemusatan kuasa
dalam pemerintahan iaitu keistimewaan
yang dimiliki oleh provinsi (wilayah ) dihapuskan
Berlaku perubahan dalam jentera
pentadbiran iaitu pemerintah membina jentera pentadbiran sebuah Negara moden
yang berfungsi tanpa campur tangan raja. Raja-raja juga bertindak menggantikan
pegawai-pegawai kerajaan di peringkat pusat, provinsi dan tempatan. Perlantikan
mereka berasaskan teori-toeri politik oleh golongan intelektual.
Perubahan sistem percukaian iaitu raja
menghapuskan imuniti yang dinikmati oleh golongan bangsawan dan cukai
ditaksir dan dibayar mengikut kemampuan
pembayar.
Doktrin beliau mengenai pengasingan kuasa amat berpengaruh
terhadap bangsa Amerika dan beberapa negara lain sehinggakan penggubalan
Perlembagaan Amerika Syarikat pada tahun 1787 berdasarkan idea beliau.
Kesimpulan
Charles
Louis
Montesquieu telah banyak
memberikan sumbangan kepada Perancis khususnya
iaitu dengan meletakkan asas bagi kemunculan revolusi di Perancis dan
mengubah secara drastik lanskap politik, ekonomi dan sosial di Eropah
apabila idea beliau tersebar ke Negara-negara lain di benua Eropah. Idea
dan
doktrin beliau mempunyai pengaruh dalam penggubalan perlembagaan di
dunia hari
ini.
- Nilaikan sumbangan Adam Smith yang membawa kepada pemikiran ekonomi di Eropah.
Pengenalan
Adam Smith merupakan seorang pakar
ekonomi dan ahli falsafah Scotland.
Adam Smith terkenal kerana pengaruh
bukunya, The Wealth Of Nations dan dianggap sebagai Bapa Ekonomi Moden.
Semasa berusia 14 tahun, Adam Smith
memasuki Universiti Glasgow dan mempelajari bidang falsafah moral. Beliau
pernah memgang jawatan sebagai Rektor Universiti Glasgow dan menghembuskan
nafas terakhir di Edinburgh pada 17 Julai 1790.
Isi
-
Adam Smith pelopor idea
perdagangan bebas melalui bukunya “The Wealth of Nations”. Melalui buku ini
beliau memajukan kes yang komprehensif untuk kebebasan perdagangan berasaskan
kritikannya terhadap sistem merkantilisme. Laissez-faire istilah Perancis yang
membawa pengertian “biarkan keadaan seperti sedia ada”. Ia berasal daripada
kehendak sekumpulan pedagang Perancis yang mahukan urusan perdagangan mereka
tidak diganggu oleh kerajaan.
-
Doktrin laissez-faire
dikembangkan oleh Adam Smith di England dengan menubuhkan institusi yang
dikenali sebagai School of Political Economy. Ideanya dipengaruhi oleh Richardo
dan Thomas Malthus. Ketiga-tiganya berpendapat, kerajaan tidak harus campur tangan
dalam urusan ekonomi dan sebaliknya membiarkan ia berfungsi seperti biasa.
Dipercayai ekonomi akan berfungsi dengan lebih cekap dan memaksimumkan
kebajikan umum.
-
Doktrin laissez-faire yang
digalakkan selepas Revolusi Perindustrian meminta negara menjadi penonton dan
membiarkan ekonomi kepada kuasa permintaan dan penawaran. Antara kritikan yang
dikeluarkan Adam Smith terhadap dasar merkantilisme ialah tindakan kerajaan
mengawal koloni. Menurut beliau koloni hanya akan berkembang pesat jika diberi
kebebasan untuk menjalankan aktiviti mengikut pilihan sendiri. Tindakan
mengawal koloni secara politik akan membebankan negara induk dari segi
kewangan. Kritikan ini juga ditujukan kepada monopoli Syarikat Hindia Timur
Inggeris.
-
Smith menganggap perdagangan akan
meluaskan pasaran dan pembahagian kerja. Hal ini akan membolehkan hasil lebihan
dipasarkan ke luar negara. Hujah beliau juga membawa maksud pengkhususan
antarabangsa tidak dapat dielakkan dan menjadi sebahagian daripada proses
kemajuan.
-
Menurutnya, perdagangan bebas
akan menambahkan pendapatan, mengurangkan kos pengeluaran dan membolehkan modal
mengalir kepada sektor yang produktif dan akan meningkatkan permintaan untuk
tenaga buruh. Idea beliau menjadi realiti apabila lebihan barangan kapas
Manchester dipasarkan ke India menjelang abad ke-19 Masihi.
-
Perbincangan Smith juga menyentuh
tentang nilai dan pengelasan dalam masyarakat. Nilai bagi Smith ialah kuasa
untuk membeli barangan lain. Menurutnya, nilai sesuatu barangan boleh diketahui
daripada jumlah tenaga buruh yang digunakan.
Kesimpulan
-
Melalui karyanya, The Wealth of
Nation, Adam Smith banyak memberi sumbangan dalam bidang ekonomi moden yang
diguna pakai hingga hari ini dan doktrin yang diketengahkan beliau sesuai bagi
mengurus ekonomi negara.
- “Revolusi Perancis telah memberikan impak besar terhadap sistem pendidikan di Perancis pada abad ke-19 Masihi.”
Bincangkan.
Pengenalan
-
Konsep pendidikan : kegiatan yang
dijalankan secara terancang & sistematik terhadap perkembangan jasmani,
rohani dan intelek untuk melengkapkan kehidupan seseorang bagi menjalani kehidupan
yg sempurna.
-
Tempoh Zaman Pencerahan dan
Revolusi Perancis telah membawa perubahan besar dalam sistem pendidikan di
Perancis. Hal ini kerana kesan ledakan percetakan yang membawa kepada terbentuk
masyarakat yang menguasai kemahiran membaca.
-
Sebelum abad ke-17 dan 18,
pendidikan di Perancis di bawah tanggungjawab golongan raja. Kesannya :
pendidikan ketika itu tertumpu pada kelas-kelas tertentu dalam masyarakat.
Pendidikan juga terhad kepada kaum lelaki yang terdiri daripada golongan
bangsawan, pedagang dan profesional
-
Sistem pendidikan di Perancis
mula berubah pada tahun 1880 apabila Jules Ferry menjadi Menteri Pelajaran.
Sekolah yang mempunyai guru terlatih dibina di setiap bandar dan kampung untuk
memberikan pendidikan percuma dan wajib kepada semua masyarakat. Sekolah tidak
lagi berada di bawah pengaruh gereja.
Isi
1.
Dasar Pendidikan
-
Kesan pendidikan percuma dan
wajib yang diberikan ialah Perancis menjadi negara Eropah yang mempunyai rakyat
celik huruf tertinggi. Pertengahan tahun 1920-an, majoriti rakyat Perancis
telah celik huruf dan 50% rakyat Perancis mendapat pendidikan rendah
-
Kesedaran untuk memajukan sistem
pendidikan pada abad ke-18 makin popular kerana kesan daripada perkembangan
idea demokrasi dalam kalangan rakyat Perancis. Pendidikan yang harus disediakan
kepada rakyat berada di bawah tanggungjawab pemerintah.
-
Pada zaman Napoleon : perubahan
dalam dasar pendidikan dilakukan. Sistem pendidikan diseragamkan di seluruh
Perancis. Semua institusi pendidikan di Perancis disatukan dan diletakkan di
bawah badan induk iaitu Universiti Perancis.
-
Sistem pendidikan di Perancis
pada era Napoleon tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya kerana polisi Napoleon
yang lebih mengutamakan aspek peluasan kuasa atau gerakan militer.
-
Zaman selepas Napoleon : sistem
pendidikan di Perancis diubah lagi. Pendidikan berteraskan teologi dan moral.
Pendidikan diletakkan di bawah penguasaan gereja.
-
Selepas Revolusi 1830 : Louis
Philippe yang menjadi pemerintah telah membuat perubahan yang ketara dalam
sistem pendidikan. Beliau telah membebaskan sistem pendidikan daripada pengaruh
gereja. Pendidikan pada zaman beliau diletakkan di bawah kuasa kerajaan dan
sistem pendidikan kebangsaan yang seragam diperkenalkan.
-
Pertengahan abad ke-19, Kerajaan
Republik Kedua Perancis telah ambil usaha untuk kukuhkan sistem pendidikan.
Menteri Pendidikan mengetuai Majlis Tertinggi untuk menguruskan sistem
pendidikan. Untuk melicinkan pengurusan pendidikan, Majlis Akademi ditubuhkan
di setiap daerah. (Terdapat 17 Majlis Akademi)
-
Akhir abad ke-19, pendidikan
diwajibkan kepada kanak-kanak yang berumur 7 hingga 14 tahun. Kerajaan Perancis
juga melaksanakan pendidikan percuma kepada kanak-kanak.
2.
Institusi Pendidikan
·
Pendidikan rendah:-
ü peraturan
yang berhubung dengan penubuhan dan pengurusan sekolah rendah di Perancis
terkandung dalam Undang-Undang 1795.
ü setiap
komuniti perlu sediakan bangunan dan kemudahan untuk dijadikan bangunan sekolah
dan rumah guru
ü sekolah
diselia oleh ketua jabatan dan gaji guru diperoleh daripada yuran pelajar
ü memberikan
penekanan kepada kemahiran membaca, menulis, mengira, bahasa Perancis, moral
dan agama
·
Pendidikan menengah:-
ü dijalankan
di Lyceum dan Kolej Awam
ü Lyceum
sediakan kemudahan seperti bangunan sekolah dan dana pengurusan sekolah
diperoleh daripada kutipan yuran pelajar
ü Kolej
Awam ditubuhkan oleh Majlis Perbandaran dan perlu mendapat lesen daripada pihak
kerajaan
·
Sekolah tinggi:-
ü Undang-Undang
1802 memperuntukkan penubuhan sekolah tinggi
ü 1803
: sekolah tinggi sastera dan perdagangan didirikan
ü 1804
: sekolah teologi yang menekankan pengajian agama Katolik mula dibuka
·
Sekolah wanita:-
ü Sekolah
Saint-Cyr diasaskan oleh Madame de Maintenon untuk beri peluang kanak-kanak
perempuan bersekolah
ü ketika
itu wujud ketidaksamaan gender dan pandangan tradisional masyarakat yang
menganggap wanita sebagai kaum yang lemah
·
Universiti:-
ü diletakkan
di bawah bidang kuasa Majlis Universiti
ü ketua
pentadbir dan Majlis Universiti dibantu oleh reaktor
ü terdapat
lima fakulti iaitu Sastera, Teologi, Undang-undang, Perubatan dan Sains
ü pengendalian
peperiksaan dan pengurniaan ijazah dikendalikan dalam fakulti
ü 1890
: 15 fakulti yang berasingan telah disatukan di bawah Universiti Negeri
Kesimpulan
-
abad ke-18 Masihi, sistem
pendidikan di Perancis mengalami perubahan yang pesat iaitu sistem pendidikan
kebangsaan mula diperkenalkan
-
pendidikan negara Perancis mula
bebas daripada kongkongan gereja
-
sistem pendidikan yang
dilaksanakan secara menyeluruh dapat memenuhi aspirasi pemerintah
- “Sistem pendidikan di Jerman mengalami perkembangan yang pesat pada abad ke-19 Masihi.” Bincangkan pernyataan ini.
Pengenalan
-
Zaman Pencerahan / Enlinghtenment
(1650-1800 Masihi) ialah satu gerakan intelektual yang berlaku perubahan besar
dalam sistem pendidikan di Jerman kerana kerajaan Jerman mengambil alih sistem
pendidikan yang sebelumnya dikuasai oleh pihak gereja.
-
Sistem pendidikan kebangsaan
lebih mengutamakan kepentingan negara dengan pelbagai perubahan dilakukan
terhadap dasar pendidikan, institusi pendidikan dan kurikulum pendidikan
Isi
1.
Dasar Pendidikan
-
Awal abad ke-18, pendidikan
terletak di bawah penguasaan gereja.
-
Raja Frederick II telah mengambil
tindakan untuk mengawal pentadbiran sekolah.
-
Beliau telah mengubal kod
undang-undang sekolah pada tahun 1763 dan 1765 dengan seorang inspektor
dilantik oleh kerajaan pusat untuk menjalankan pemeriksaan terhadap
sekolah-sekolah.
-
Akhir abad ke-18, Lembaga Sekolah
ditubuhkan untuk melaksanakan kawalan pusat terhadap sekolah-sekolah menengah
dan sekolah tinggi di Prusia.
-
Abad ke-19, sistem pendidikan
Jerman berada di bawah kawalan kerajaan sepenuhnya dengan semua hal ehwal
pendidikan terletak di bawah Menteri Pendidikan.
-
Jabatan Pendidikan Awam
ditubuhkan pada tahun 1809 bagi mengawal segala dasar tentang pengurusan sekolah
-
Mata pelajaran serta buku-buku
teks ditetapkan oleh kerajaan pusat.
-
Perlantikan guru serta penyeliaan
sekolah juga dikawal oleh kerajaan pusat.
-
Undang-undang berhubung
pengurusan dan pentadbiran sistem pendidiakan diperkenalkan seperti
mengisytiharkan kod undang-undang bagi sekolah-sekolah Latin dan sekolah yang
dikendalikan oleh golongan mubaligh
-
Melalui ‘Advisory Order’ ibu bapa
diwajibkan menghantar anak-anak ke sekolah dan akan dikenakan denda jika enggan
menghantar anak-anak ke sekolah.
-
Raja Frederick II mengisytiharkan
undang-undang ‘General Land-Schule Reglement’ yang merupakan undang-undang
persekolahan yang pertama bagi seluruh Prusia.
2.
Institusi Pendidikan
·
Menjelang abad ke-19, institusi
pendidikan di Jerman terdiri daripada sekolah rendah, sekolah menengah, sekolah
teknik dan universiti.
·
Pendidikan rendah:-
ü sekolah
rendah ditubuhkan pada akhir abad ke-18
ü sekolah
rendah (volkschulen) terbuka kepada
semua lapis penduduk di Jerman
ü pendidikan
sekolah rendah seawal umur tujuh hingga 14 tahun
ü pengajian
meliputi membaca, menulis, mengira, geografi, sejarh dan gimnastik
·
Pendidikan menengah:-
ü terdiri
daripada dua aliran, iaitu sekolah gymnasium
dan sekolah awam (real-school)
ü tempoh
pengajian di sekolah menengah meliputi jangka masa sembilan tahun dan dikenakan
yuran pengajian
ü pengajian
di gimnasium mengutamakan pembelajaran bahasa Latin dan Greek dan para pelajar
boleh melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti
ü sekolah
awam nenekankan pembelajaran matematik, sains, bahasa moden dan bahasa ibunda
ü pelajar
dilatih untuk menjalani kehidupan seharian dengan teratur.
·
Pendidikan teknikal:-
ü Kerajaan
memberi keutamaan pada pendidikan dalam bidang teknologi bagi membangunkan
sektor perindustrian dan perdagangan di Jerman.
ü Penekanan
diberikan kepada mata pelajaran teknikal di sekolah menggantikan sistem
pembelajaran tradisional
ü Sekolah-sekolah
teknik seperti politeknik dan sekolah perdagangan ditubuhkan.
·
Universiti:-
ü Institusi
pengajian tinggi di Jerman ditubuhkan oleh kerajaan-kerajaan negeri
ü Kerajaan
memberikan dana dan bantuan kewangan kepada institusi pengajian tinggi
ü Terdapat
empat fakulti iaitu Teologi, Undang-undang, Perubatan dan Falsafah
3. Kurikulum
pendidikan Jerman
-
Kurikulum
sekolah rendah:-
ü
Pembelajaran di sekolah rendah
adalah berasaskan Pestalozzi.
ü
Penekanan diberikan kepada
perkembangan mental kanak-kanak.
ü
Penekanan diberikan kepada mata
pelajaran Geografi, Sejarah dan Bahasa Jerman.
ü
Selain itu, subjek Lukisan,
Muzik, Matematik dan agama juga diajar kpd kanak-kanak.
-
Kurikulum
sekolah Menengah
ü
Usaha diambil untuk menyeragamkan
pembelajaran di sekolah-sekolah menengah.
ü
Mata pelajaran yang diajar ialah
Bahasa Latin, Bahasa Greek dan Bahasa Jerman.
ü
Selain itu, penekanan juga
diberikan kepada mata pelajaran Matematik, sejarah, Geografi, Agama dan Sains.
ü
Selain itu, penekanan juga
diberikan kepada pengajian humanisme.
-
Kurikulum
peringkat universiti
ü
Pengajian di peringkat universiti
memberi penekanan kepada pelbagai lapangan ilmu.
ü
Kajian dan penyelidikan
dijalankan dalam bidang philologi, egiptologi, sejarah, falsafah, psikologi,
undang-undang, anatomi, zoologi, kimia dan fizik.
Kesimpulan
-
Menjelang abad ke-18 dan abad
ke-19 Masihi, terdapat sistem pendidikan yang teratur dan sistematik di Jerman
-
Perkembangan dalam kurikulum
menyebabkan muncul ramai sarjana dalam pelbagai lapangan ilmu pengetahuan di
Jerman.
-
Kemunculan pelbagai institusi
pendidikan melambangkan kemajuan yang dicapai oleh masyarakat Jerman dalam
lapangan pendidikan
Comments
Post a Comment