Skip to main content

Nota Sejarah Penggal 1 Tema 3

TEMA 3: Kemajuan & Pembangunan 

1.      “Pembaharuan yang dilakukan  semasa pemerintahan Maharaja Meiji meletakkan asas bagi kemajuan dalam sektor perindustrian di Jepun.”
Nilaikan pernyataan ini. 
Pengenalan
Latar belakang Jepun : sebuah negara yang mengamalkan dasar tutup pintu (sakoku) atau dasar pemencilan. Kedatangan Komondor Matthew Perry dengan “kapal hitam” Angkatan laut Amerika Syarikat berjaya mengubah dasar tutup pintu
Perubahan sistem pemerintahan Jepun : melalui perjanjian Kanagawa (Konvensyen Kanagawa) Matthew Perry dengan angkatan laut yang kuat dan berteknologi moden berjaya memaksa Jepun menerima kehadiran kuasa Barat.
Pemerintahan Meiji :  peralihan era keshogunan (yang mengamalkan dasar feudal) kepada era Meiji. Bermulanya zaman Pemulihan Meiji atau zaman pembaharuan Meiji. Membawa kesan positif di Jepun seperti mempercepat proses pemulihan dan perindustrian di Jepun.
Isi 
Pembaharuan semasa pemerintahan Meiji:
1.      Dasar kerajaan Meiji
-      kerajaan  memberikan bantuan kepada pengusaha persendirian
-      bantuan modal kepada pengusaha industri
-      latihan dan khidmat nasihat kepada pengusaha industri
-      bengkel-bengkel mengenai teknik perniagaan
-      mendapatkan khidmat pakar daripada luar negara untuk memodenkan perindustrian
2.      Pembaharuan dalam bidang ekonomi
a)    sektor pertanian berkembang pesat
-      langkah tingkatkan pengeluaran hasil pertanian
-      hantar pelajar jurusan pertanian ke luar negara
-      import pakar pertanian
-      import benih baru
-      baja kimia digunakan secara intensif
-      sistem pengairan dibaiki
-      menggalakkan tanaman dagang seperti teh dan sutera
b)    dasar kewangan yang teratur
-      mata wang diperkenalkan                      
-      bank ditubuhkan (contoh: Mitsui-Ono Bank, Bank Negara, Bank                                  Pusat Jepun, Bank Hypothec, Bank Perindustrian)
-      akhir abad ke-19, 200 buah bank) telah membantu pertumbuhan industri
                             
3.      Langkah lain
-                kemajuan dalam pengangkutan
-                kemajuan telegraf
-                kemunculan pengusaha-pengusaha baru
Kesimpulan
-                Peranan kerajaan amat penting sebagai asas kepada kemajuan negara dalam semua bidang.
-                Maharaja Meiji dan pemimpin-pemimpin Meiji memainkan peranan penting dalam meletakkan asas perkembangan sektor perindustrian di Jepun.
-                Hingga kini Jepun menjadi negara maju yang setanding dengan negara Barat.
         
  1. Sumbangan yang diketengahkan oleh Charles Louis Montesquieu melalui karya-karya beliau banyak membawa  perubahan kepada  landskap  politik  di Eropah pada abad ke-19. Bincangkan.
Pengenalan
Zaman Pencerahan (enlinghtenment) (1650-1800 M) adalah satu gerakan intelektual yang berlaku di Eropah selepas Renaisans dan Reformasi .
Enlightenment bererti Zaman Kesedaran iaitu semangat kepercayaan dan pegangan manusia adalah kritikal dan berasaskan sebab-musabab dan keadah-kaedah saintifik.
Zaman ini mewakili suatu gerakan menuju masyarakat yang lebih terbuka, mengarah  untuk kebahagiaan individu, perlembagaan, toleransi, fikiran yang tidak dikongkong dan suatu masyarakat yang bedasarkan undang-undang. Antara ahli-ahli falsafah yang berpengaruh ialah Charles Louis Montesquieu (1689-1755)
Atau:
Latar belakang Charles Louis Montesquie, dilahirkan di Chateau de la Brede, barat daya Perancis pada 18 Januari 1689. Lulusan undang-undang dari Universiti Bordeaux dan Berjaya jadi peguam pada 1708. Beliau merupakan tokoh pemikir politik Perancis dan banyak memberi sumbangan dan idea semasa Zaman Pencerahan. Pada tahun 1716, Montesquieu dilantik sbg Presiden Parlimen Bordeaux menggantikan bapa saudaranya.
Idea beliau melalui buku yang terkenal ialah Spirit of the Laws yang diterbitkan pada tahun 1748 telah membawa perubahan yang besar kepada lanskap politik dunia pada abad ke 19.
Karya lain ialah The Considerations on the Causes of the Grandeur and Decadence of the Romans (1734) dan Letters Persanes (1721)
Isi
The Spirit of Laws  mengetengahkan 2 idea utama iaitu pertama bentuk kerajaan yang berbeza-beza mengikut iklim dan keadaan.
Contohnya despotisme  (pemerintahan mutlak) hanya sesuai untuk empayar yang besar dalam iklim panas dan demokrasi hanya akan berfungsi dalam negara kota kecil.
Doktrin yang kedua ialah menentang pemerintahan mutlak di Perancis iaitu pembahagian dan imbangan kuasa.Menurut beliau pemerintahan mutlak menyekat kebebasan hak asasi rakyat.
Doktrin yang terkenal ialah doktrin pembahagian kuasa .  Menurut beliau kuasa perlu dibahagikan antara raja, bangsawan, bandar dan gereja. Beliau menegaskan perlu ada pemisahan antara pembentuk undang-undang /perundangan (eksekutif), Pelaksana keputusan perwakilan rakyat (cabinet) dan  penghukum / pelanggar undang-undang /kehakiman (judiciary)
Bila ketiga-tiga jentera ini menjalankan tugas secara berasingan, maka rakyat akan memiliki kebebasan.
Buku The Consideration on the Causes of the Grandeur and Decadence of the Romans pula memaparkan sejarah kebangkitan, kegemilangan dan kejatuan kerajaan Rom.
Beliau menyatakan dengan memahami kegemilangan dan kejatuhan  sesebuah empayar, sesorang perlu memahami masyarakatnya terlebih dahulu dan boleh dijadikan iktibar untuk sesebuah negara. Kemerosotan moral dalam anggota masyarakat membawa kepada kejatuhan empayar Rom
Karya Letters Persanes pula mengkritik masyarakat Perancis khususnya kerana kemerosotan moral pada penghujung zaman pemerintahan Raja Louis XIV dan Louis XV.
Kesan kepada perubahan lanskap politik  eropah/dunia:-
Menamatkan pemerintahan mutlak di Perancis apabila berlakunya Revolusi Perancis pada 1789.
Revolusi ini menamatkan pemerintahan feudal dan digantikan pemerintahan yang mendokong kedaulatan rakyat (Prinsip rakyat harus memerintah sendiri), kebebasan (kebebasan daripada kerajaan mutlak termasuk penangkapan dan pemenjaraan yang tidak adil) dan persamaan (hak yang sama kepada setiap individu dalam segala bidang.
Muncul pemerintah enlightened despot iaitu raja-raja memerintah dengan penuh kesedaran dan mempraktikan undang-undang yang tegas.
Selain itu, berlakunya pemusatan kuasa dalam  pemerintahan iaitu keistimewaan yang dimiliki oleh provinsi (wilayah ) dihapuskan
Berlaku perubahan dalam jentera pentadbiran iaitu pemerintah membina jentera pentadbiran sebuah Negara moden yang berfungsi tanpa campur tangan raja. Raja-raja juga bertindak menggantikan pegawai-pegawai kerajaan di peringkat pusat, provinsi dan tempatan. Perlantikan mereka berasaskan teori-toeri politik oleh golongan intelektual.
Perubahan sistem percukaian iaitu raja menghapuskan imuniti yang dinikmati oleh golongan bangsawan dan cukai ditaksir  dan dibayar mengikut kemampuan pembayar.
Doktrin beliau  mengenai pengasingan kuasa amat berpengaruh terhadap bangsa Amerika dan beberapa negara lain sehinggakan penggubalan Perlembagaan Amerika Syarikat pada tahun 1787 berdasarkan idea beliau.
Kesimpulan
Charles Louis Montesquieu  telah banyak memberikan sumbangan kepada Perancis khususnya  iaitu dengan meletakkan asas bagi kemunculan revolusi di Perancis dan  mengubah secara drastik  lanskap politik, ekonomi dan sosial di Eropah apabila idea beliau tersebar ke Negara-negara lain di benua Eropah. Idea dan doktrin beliau mempunyai pengaruh dalam penggubalan perlembagaan di dunia hari ini.
  1. Nilaikan sumbangan Adam Smith yang membawa kepada pemikiran ekonomi di Eropah.
Pengenalan
Adam Smith merupakan seorang pakar ekonomi dan ahli falsafah Scotland.
Adam Smith terkenal kerana pengaruh bukunya, The Wealth Of Nations dan dianggap sebagai Bapa Ekonomi Moden.
Semasa berusia 14 tahun, Adam Smith memasuki Universiti Glasgow dan mempelajari bidang falsafah moral. Beliau pernah memgang jawatan sebagai Rektor Universiti Glasgow dan menghembuskan nafas terakhir di Edinburgh pada 17 Julai 1790.
Isi
-                Adam Smith pelopor idea perdagangan bebas melalui bukunya “The Wealth of Nations”. Melalui buku ini beliau memajukan kes yang komprehensif untuk kebebasan perdagangan berasaskan kritikannya terhadap sistem merkantilisme. Laissez-faire istilah Perancis yang membawa pengertian “biarkan keadaan seperti sedia ada”. Ia berasal daripada kehendak sekumpulan pedagang Perancis yang mahukan urusan perdagangan mereka tidak diganggu oleh kerajaan.
-                Doktrin laissez-faire dikembangkan oleh Adam Smith di England dengan menubuhkan institusi yang dikenali sebagai School of Political Economy. Ideanya dipengaruhi oleh Richardo dan Thomas Malthus. Ketiga-tiganya berpendapat, kerajaan tidak harus campur tangan dalam urusan ekonomi dan sebaliknya membiarkan ia berfungsi seperti biasa. Dipercayai ekonomi akan berfungsi dengan lebih cekap dan memaksimumkan kebajikan umum.
-                Doktrin laissez-faire yang digalakkan selepas Revolusi Perindustrian meminta negara menjadi penonton dan membiarkan ekonomi kepada kuasa permintaan dan penawaran. Antara kritikan yang dikeluarkan Adam Smith terhadap dasar merkantilisme ialah tindakan kerajaan mengawal koloni. Menurut beliau koloni hanya akan berkembang pesat jika diberi kebebasan untuk menjalankan aktiviti mengikut pilihan sendiri. Tindakan mengawal koloni secara politik akan membebankan negara induk dari segi kewangan. Kritikan ini juga ditujukan kepada monopoli Syarikat Hindia Timur Inggeris.
-                Smith menganggap perdagangan akan meluaskan pasaran dan pembahagian kerja. Hal ini akan membolehkan hasil lebihan dipasarkan ke luar negara. Hujah beliau juga membawa maksud pengkhususan antarabangsa tidak dapat dielakkan dan menjadi sebahagian daripada proses kemajuan.
-                Menurutnya, perdagangan bebas akan menambahkan pendapatan, mengurangkan kos pengeluaran dan membolehkan modal mengalir kepada sektor yang produktif dan akan meningkatkan permintaan untuk tenaga buruh. Idea beliau menjadi realiti apabila lebihan barangan kapas Manchester dipasarkan ke India menjelang abad ke-19 Masihi.
-                Perbincangan Smith juga menyentuh tentang nilai dan pengelasan dalam masyarakat. Nilai bagi Smith ialah kuasa untuk membeli barangan lain. Menurutnya, nilai sesuatu barangan boleh diketahui daripada jumlah tenaga buruh yang digunakan.
Kesimpulan
-                Melalui karyanya, The Wealth of Nation, Adam Smith banyak memberi sumbangan dalam bidang ekonomi moden yang diguna pakai hingga hari ini dan doktrin yang diketengahkan beliau sesuai bagi mengurus ekonomi negara.
  
  1. “Revolusi Perancis telah memberikan impak besar terhadap sistem pendidikan di Perancis pada abad ke-19 Masihi.”
Bincangkan.
Pengenalan
-                Konsep pendidikan : kegiatan yang dijalankan secara terancang & sistematik terhadap perkembangan jasmani, rohani dan intelek untuk melengkapkan kehidupan seseorang bagi menjalani kehidupan yg sempurna.
-                Tempoh Zaman Pencerahan dan Revolusi Perancis telah membawa perubahan besar dalam sistem pendidikan di Perancis. Hal ini kerana kesan ledakan percetakan yang membawa kepada terbentuk masyarakat yang menguasai kemahiran membaca.
-                Sebelum abad ke-17 dan 18, pendidikan di Perancis di bawah tanggungjawab golongan raja. Kesannya : pendidikan ketika itu tertumpu pada kelas-kelas tertentu dalam masyarakat. Pendidikan juga terhad kepada kaum lelaki yang terdiri daripada golongan bangsawan, pedagang dan profesional
-                Sistem pendidikan di Perancis mula berubah pada tahun 1880 apabila Jules Ferry menjadi Menteri Pelajaran. Sekolah yang mempunyai guru terlatih dibina di setiap bandar dan kampung untuk memberikan pendidikan percuma dan wajib kepada semua masyarakat. Sekolah tidak lagi berada di bawah pengaruh gereja.
Isi
1.  Dasar Pendidikan
-          Kesan pendidikan percuma dan wajib yang diberikan ialah Perancis menjadi negara Eropah yang mempunyai rakyat celik huruf tertinggi. Pertengahan tahun 1920-an, majoriti rakyat Perancis telah celik huruf dan 50% rakyat Perancis mendapat pendidikan rendah
-          Kesedaran untuk memajukan sistem pendidikan pada abad ke-18 makin popular kerana kesan daripada perkembangan idea demokrasi dalam kalangan rakyat Perancis. Pendidikan yang harus disediakan kepada rakyat berada di bawah tanggungjawab pemerintah.
-          Pada zaman Napoleon : perubahan dalam dasar pendidikan dilakukan. Sistem pendidikan diseragamkan di seluruh Perancis. Semua institusi pendidikan di Perancis disatukan dan diletakkan di bawah badan induk iaitu Universiti Perancis.
-          Sistem pendidikan di Perancis pada era Napoleon tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya kerana polisi Napoleon yang lebih mengutamakan aspek peluasan kuasa atau gerakan militer.
-          Zaman selepas Napoleon : sistem pendidikan di Perancis diubah lagi. Pendidikan berteraskan teologi dan moral. Pendidikan diletakkan di bawah penguasaan gereja.
-          Selepas Revolusi 1830 : Louis Philippe yang menjadi pemerintah telah membuat perubahan yang ketara dalam sistem pendidikan. Beliau telah membebaskan sistem pendidikan daripada pengaruh gereja. Pendidikan pada zaman beliau diletakkan di bawah kuasa kerajaan dan sistem pendidikan kebangsaan yang seragam diperkenalkan.
-          Pertengahan abad ke-19, Kerajaan Republik Kedua Perancis telah ambil usaha untuk kukuhkan sistem pendidikan. Menteri Pendidikan mengetuai Majlis Tertinggi untuk menguruskan sistem pendidikan. Untuk melicinkan pengurusan pendidikan, Majlis Akademi ditubuhkan di setiap daerah. (Terdapat 17 Majlis Akademi)
-          Akhir abad ke-19, pendidikan diwajibkan kepada kanak-kanak yang berumur 7 hingga 14 tahun. Kerajaan Perancis juga melaksanakan pendidikan percuma kepada kanak-kanak.
2.  Institusi Pendidikan
·         Pendidikan rendah:-
ü  peraturan yang berhubung dengan penubuhan dan pengurusan sekolah rendah di Perancis terkandung dalam Undang-Undang 1795.
ü  setiap komuniti perlu sediakan bangunan dan kemudahan untuk dijadikan bangunan sekolah dan rumah guru
ü  sekolah diselia oleh ketua jabatan dan gaji guru diperoleh daripada yuran pelajar
ü  memberikan penekanan kepada kemahiran membaca, menulis, mengira, bahasa Perancis, moral dan agama
·         Pendidikan menengah:-
ü  dijalankan di Lyceum dan Kolej Awam
ü  Lyceum sediakan kemudahan seperti bangunan sekolah dan dana pengurusan sekolah diperoleh daripada kutipan yuran pelajar
ü  Kolej Awam ditubuhkan oleh Majlis Perbandaran dan perlu mendapat lesen daripada pihak kerajaan
·         Sekolah tinggi:-
ü  Undang-Undang 1802 memperuntukkan penubuhan sekolah tinggi
ü  1803 : sekolah tinggi sastera dan perdagangan didirikan
ü  1804 : sekolah teologi yang menekankan pengajian agama Katolik mula dibuka
·         Sekolah wanita:-
ü  Sekolah Saint-Cyr diasaskan oleh Madame de Maintenon untuk beri peluang kanak-kanak perempuan bersekolah
ü  ketika itu wujud ketidaksamaan gender dan pandangan tradisional masyarakat yang menganggap wanita sebagai kaum yang lemah
·         Universiti:-
ü  diletakkan di bawah bidang kuasa Majlis Universiti
ü  ketua pentadbir dan Majlis Universiti dibantu oleh reaktor
ü  terdapat lima fakulti iaitu Sastera, Teologi, Undang-undang, Perubatan dan Sains
ü  pengendalian peperiksaan dan pengurniaan ijazah dikendalikan dalam fakulti
ü  1890 : 15 fakulti yang berasingan telah disatukan di bawah Universiti Negeri
Kesimpulan
-                abad ke-18 Masihi, sistem pendidikan di Perancis mengalami perubahan yang pesat iaitu sistem pendidikan kebangsaan mula diperkenalkan
-                pendidikan negara Perancis mula bebas daripada kongkongan gereja
-                sistem pendidikan yang dilaksanakan secara menyeluruh dapat memenuhi aspirasi pemerintah

  1. “Sistem pendidikan di Jerman mengalami perkembangan yang pesat pada abad ke-19 Masihi.”  Bincangkan pernyataan ini.
Pengenalan
-                Zaman Pencerahan / Enlinghtenment (1650-1800 Masihi) ialah satu gerakan intelektual yang berlaku perubahan besar dalam sistem pendidikan di Jerman kerana kerajaan Jerman mengambil alih sistem pendidikan yang sebelumnya dikuasai oleh pihak gereja.
-                Sistem pendidikan kebangsaan lebih mengutamakan kepentingan negara dengan pelbagai perubahan dilakukan terhadap dasar pendidikan, institusi pendidikan dan kurikulum pendidikan
Isi
1.  Dasar Pendidikan
-          Awal abad ke-18, pendidikan terletak di bawah penguasaan gereja.
-          Raja Frederick II telah mengambil tindakan untuk mengawal pentadbiran sekolah.
-          Beliau telah mengubal kod undang-undang sekolah pada tahun 1763 dan 1765 dengan seorang inspektor dilantik oleh kerajaan pusat untuk menjalankan pemeriksaan terhadap sekolah-sekolah.
-          Akhir abad ke-18, Lembaga Sekolah ditubuhkan untuk melaksanakan kawalan pusat terhadap sekolah-sekolah menengah dan sekolah tinggi di Prusia.
-          Abad ke-19, sistem pendidikan Jerman berada di bawah kawalan kerajaan sepenuhnya dengan semua hal ehwal pendidikan terletak di bawah Menteri Pendidikan.
-          Jabatan Pendidikan Awam ditubuhkan pada tahun 1809 bagi mengawal segala dasar tentang pengurusan sekolah
-          Mata pelajaran serta buku-buku teks ditetapkan oleh kerajaan pusat.
-          Perlantikan guru serta penyeliaan sekolah juga dikawal oleh kerajaan pusat.
-          Undang-undang berhubung pengurusan dan pentadbiran sistem pendidiakan diperkenalkan seperti mengisytiharkan kod undang-undang bagi sekolah-sekolah Latin dan sekolah yang dikendalikan oleh golongan mubaligh
-          Melalui ‘Advisory Order’ ibu bapa diwajibkan menghantar anak-anak ke sekolah dan akan dikenakan denda jika enggan menghantar anak-anak ke sekolah.
-          Raja Frederick II mengisytiharkan undang-undang ‘General Land-Schule Reglement’ yang merupakan undang-undang persekolahan yang pertama bagi seluruh Prusia.
2.  Institusi Pendidikan
·         Menjelang abad ke-19, institusi pendidikan di Jerman terdiri daripada sekolah rendah, sekolah menengah, sekolah teknik dan universiti.
·         Pendidikan rendah:-
ü  sekolah rendah ditubuhkan pada akhir abad ke-18
ü  sekolah rendah (volkschulen) terbuka kepada semua lapis penduduk di Jerman
ü  pendidikan sekolah rendah seawal umur tujuh hingga 14 tahun
ü  pengajian meliputi membaca, menulis, mengira, geografi, sejarh  dan gimnastik
·         Pendidikan menengah:-
ü  terdiri daripada dua aliran, iaitu sekolah gymnasium dan  sekolah awam (real-school)
ü  tempoh pengajian di sekolah menengah meliputi jangka masa sembilan tahun dan dikenakan yuran pengajian
ü  pengajian di gimnasium mengutamakan pembelajaran bahasa Latin dan Greek dan para pelajar boleh melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti
ü  sekolah awam nenekankan pembelajaran matematik, sains, bahasa moden dan  bahasa ibunda
ü  pelajar dilatih untuk menjalani kehidupan seharian dengan teratur.
·         Pendidikan teknikal:-
ü  Kerajaan memberi keutamaan pada pendidikan dalam bidang teknologi bagi membangunkan sektor perindustrian dan perdagangan di Jerman.
ü  Penekanan diberikan kepada mata pelajaran teknikal di sekolah menggantikan sistem pembelajaran tradisional
ü  Sekolah-sekolah teknik seperti politeknik dan sekolah perdagangan ditubuhkan.
·         Universiti:-
ü  Institusi pengajian tinggi di Jerman ditubuhkan oleh kerajaan-kerajaan negeri
ü  Kerajaan memberikan dana dan bantuan kewangan kepada institusi pengajian tinggi
ü  Terdapat empat fakulti iaitu Teologi, Undang-undang, Perubatan dan Falsafah
3.  Kurikulum pendidikan Jerman
-          Kurikulum sekolah rendah:-
ü  Pembelajaran di sekolah rendah adalah berasaskan Pestalozzi.
ü  Penekanan diberikan kepada perkembangan mental kanak-kanak.
ü  Penekanan diberikan kepada mata pelajaran Geografi, Sejarah dan Bahasa Jerman.
ü  Selain itu, subjek Lukisan, Muzik, Matematik dan agama juga diajar kpd kanak-kanak.
-          Kurikulum sekolah Menengah
ü  Usaha diambil untuk menyeragamkan pembelajaran di sekolah-sekolah menengah.
ü  Mata pelajaran yang diajar ialah Bahasa Latin, Bahasa Greek dan Bahasa Jerman.
ü  Selain itu, penekanan juga diberikan kepada mata pelajaran Matematik, sejarah, Geografi, Agama dan Sains.
ü  Selain itu, penekanan juga diberikan kepada pengajian humanisme.
-          Kurikulum peringkat universiti
ü  Pengajian di peringkat universiti memberi penekanan kepada pelbagai lapangan ilmu.
ü  Kajian dan penyelidikan dijalankan dalam bidang philologi, egiptologi, sejarah, falsafah, psikologi, undang-undang, anatomi, zoologi, kimia dan fizik.
Kesimpulan
-                Menjelang abad ke-18 dan abad ke-19 Masihi, terdapat sistem pendidikan yang teratur dan sistematik di Jerman
-                Perkembangan dalam kurikulum menyebabkan muncul ramai sarjana dalam pelbagai lapangan ilmu pengetahuan di Jerman.
-                Kemunculan pelbagai institusi pendidikan melambangkan kemajuan yang dicapai oleh masyarakat Jerman dalam lapangan pendidikan 


Comments

Popular posts from this blog

Murtad .apakah murtad sebenarnya?

Sunting Pantau laman ini Murtad dalam Islam Sebahagian daripada  siri  berkaitan Islam Rukun Iman Allah  •   Kitab  •   Malaikat  •   Nabi Hari Akhirat  •   Qada dan Qadar Rukun Islam Syahadah  •   Solat  •   Puasa Zakat  •   Haji Kota Suci Makkah  •   Madinah Baitulmuqaddis Hari Raya Aidilfitri  •   Aidiladha Hukum Al-Quran  •   Sunnah  •   Hadis Sejarah Garis Masa Sejarah Islam Khulafa al-Rasyidin Khalifah  •   Khilafah Tokoh Islam Nabi Muhammad s.a.w Ahlul Bait  •   Sahabat Nabi Mazhab Ahli Sunah Waljamaah Hanafi  •   Syafie Maliki  •   Hanbali Budaya  Dan  Masyarakat Akademik  •   Haiwan  •   Seni Takwim  •   Kanak-kanak Demografi  •   Perayaan Masjid  •   Dakwah  •   Falsafah Sains  •   Wanita  •   Politik Lihat juga Kritikan  •  Islamofobia Glosari Portal Islam p   b   s Murtad dalam Islam  ( Bahasa Arab : ارتداد,  irtidād  atau  ridda ) umumnya ditakrifkan dalam  Islam  sebagai penolakan dalam kata atau perbuatan bekas agama mereka ( murtad ) oleh orang yang terdahulu pengikut I

Bahaya Menggunakan Rokok Elektrik Atau Vaping Bagi Kesehatan Tubuh

Bahaya Menggunakan Rokok Elektrik Atau Vaping  - Zaman yang sudah semakin canggih membuat para perokok beralih menggunakan rokok elektrik. Rokok elektrik adalah sejenis alat yang digunakan untuk memanaskan suatu cairan tertentu sesuai rasa favorit penggunanya. Cairan yang digunakan untuk dipanaskan tersebut ternyata juga mengandung nikotin seperti rokok biasa. Dengan melakukan penelitian, rokok elektrik juga mengandung karsinogenik yaitu zat yang memicu  kanker . Vaping atau menggunakan rokok elektrik bahkan menimbulkan asap yang lebih banyak. Selain dapat merusak lapisan ozon, asap dari rokok elektrik ini juga dapat menimbulkan ketidaknyamanan bagi orang orang disekitarnya. Meskipun begitu, masih banyak yang beranggapan bahwa rokok elektrik tidak berbahaya seperti rokok biasa. Apabila rokok memilik banyak brand atau merk, lain halnya dengan rokok elektrik. Rokok elektrik memiliki banyak jenis dan juga memiliki bentuk yang berbeda beda. Mulai dari bentuk yang sederhana hingga bentuk ya

TARIKH PENTING PERMOHONAN KE PROGRAM KPLSPM SESI 2015

Alhamdulillah terima kasih diucapkan kepada En ismayuddin di atas perkongsian ini . TQVM http://www.moe.gov.my